1.
Przedmiotowy
System Oceniania z przedmiotu zajęcia komputerowych został opracowany na
podstawie:
- Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 roku w sprawie szczególnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
- Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- Nową podstawę programową z zajęć komputerowych
- Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 roku w sprawie szczególnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
- Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- Nową podstawę programową z zajęć komputerowych
I. Podstawa programowa –
zajęcia komputerowe
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Bezpieczne posługiwanie się
komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych
z korzystaniem z komputera i Internetu.
II. Komunikowanie się za pomocą
komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
III. Wyszukiwanie i
wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera
rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych
liczbowych.
IV. Rozwiązywanie problemów i
podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
V. Wykorzystywanie komputera do
poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania
zainteresowań.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem.
Uczeń:
1.1. komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i
okien dialogowych;
1.2. odczytuje i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów
wysyłanych przez programy;
1.3. prawidłowo zapisuje i przechowuje wyniki swojej pracy w komputerze
i na nośnikach elektronicznych, a następnie korzysta z nich;
1.4. korzysta z pomocy dostępnej w programach;
1.5. posługuje się podstawowym słownictwem informatycznym;
1.6. przestrzega podstawowych zasad bezpiecznej i higienicznej pracy
przy komputerze, wyjaśnia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z
komputera.
2. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii
informacyjno-komunikacyjnych. Uczeń:
2.1. komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej, stosując
podstawowe zasady netykiety;
2.2. korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów
(klasowych, szkolnych lub międzyszkolnych) z różnych dziedzin, np. związanych z
ekologią, środowiskiem geograficznym, historią lub zagadnieniami dotyczącymi
spraw lokalnych.
3. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Uczeń:
3.1. wyszukuje informacje w różnych źródłach elektronicznych (słowniki,
encyklopedie, zbiory biblioteczne, dokumentacje techniczne i zasoby Internetu);
3.2. selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje;
3.3. wykorzystuje, stosownie do potrzeb, informacje w różnych
formatach;
3.4. opisuje cechy różnych postaci informacji: tekstowej, graficznej,
dźwiękowej, audiowizualnej, multimedialnej.
4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów,
animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych. Uczeń:
4.1. tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się
kształtami, barwami, przekształcaniem obrazu, fragmentami innych obrazów);
4.2. opracowuje i redaguje teksty (listy, ogłoszenia, zaproszenia,
ulotki, wypracowania), stosując podstawowe możliwości edytora tekstu w zakresie
formatowania akapitu i strony, łączy grafikę z tekstem;
4.3. wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je
graficznie i interpretuje;
4.4. przygotowuje proste animacje i prezentacje multimedialne.
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem
komputera. Uczeń:
5.1. za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem
na ekranie;
5.2. uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami
podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich
zadań i uprawnień.
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do
poszerzania wiedzy z różnych dziedzin. Uczeń:
6.1. korzysta z komputera, jego oprogramowania i zasobów
elektronicznych (lokalnych i w sieci) do wspomagania i wzbogacania realizacji
zagadnień z wybranych przedmiotów;
6.2. korzysta z zasobów (słowników, encyklopedii, sieci Internet) i
programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z różnych przedmiotów
i dziedzin wiedzy.
7. Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych
do rozwijania swoich zainteresowań, zastosowanie komputera w życiu codziennym,
opisywanie zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i
Internetu. Uczeń:
7.1. opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu
codziennym;
7.2. szanuje prywatność i pracę innych osób;
7.3. przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z
komputera i Internetu, ocenia możliwe zagrożenia.
II. Sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów
Oceniane są:
1. Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z treścią;
- stopień samodzielności wykonywania zadania;
- pilność;
- końcowy efekt pracy (jakość pracy).
- umiejętność pracy w zespole;
2. Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów
informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest z
wypowiedziami
uczniów w trakcie dyskusji i pracy przy komputerze.
3. Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
III. WYMAGANIA
NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Ocena celująca
Uczeń:
· zna wymagane pojęcia i terminologię
komputerową;
· posiada wymaganą na tym etapie nauczania
przedmiotu wiedzę teoretyczną;
· perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się
oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;
· perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się
usługami internetowymi
· samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach
problemy informatyczne;
· wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym
stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych
efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami
estetycznymi;
· do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo
różnych źródeł wiedzy;
· wyróżnia się starannością i solidnością
podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;
· przestrzega norm obowiązujących w pracowni
komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z
przestrzeganiem praw autorskich;
· wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie
przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami
zdobywanymi na kółku informatycznym i we własnym zakresie;
· brał udział w konkursach przedmiotowych.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
· zna wymagane pojęcia i terminologię
komputerową;
· posiada wymaganą na tym etapie nauczania
przedmiotu wiedzę teoretyczną;
· posługuje się oprogramowaniem komputerowym,
również większością opcji o wysokim stopniu trudności;
· posługuje się usługami internetowymi;
· samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy
informatyczne;
· wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą
starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela
wzoru, przykładu;
· uczestniczy w konkursach informatycznych.
Ocena dobra
Uczeń:
· zna w dużym zakresie wymagane pojęcia i
terminologię komputerową;
· posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej
przedmiotu;
· z niewielkimi potknięciami posługuje się
oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również
częściowo tych o dużym stopniu trudności;
· z niewielkimi potknięciami posługuje się
usługami internetowymi;
· wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z
niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru czy
przykładu.
Ocena
dostateczna
Uczeń:
· nie wykazuje zbytniego zainteresowania
przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności,
wykonać jak najlepiej;
· w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje
duże braki, niemniej większość materiału ma opanowaną;
· z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się
oprogramowaniem komputerowym;
· z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się
usługami internetowymi;
· wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z
niedbałością, prostotą, brakiem zastosowania wielu opcji i efektów.
Ocena
dopuszczająca
Uczeń:
· nie wykazuje zainteresowania przedmiotem;
· posiada minimalny wymagany zasób wiedzy
teoretycznej;
· z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie,
posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej
podstawowe, wybrane opcje i efekty;
· z dużą pomocą nauczyciela posługuje się
usługami internetowymi;
· ćwiczenia, prace i projekty wykonuje
niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanego przez nauczyciela
wzoru lub przykładu, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi.
Ocena
niedostateczna
Uczeń:
nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego,
nie zna terminologii informatycznej, nie stosuje zasad bezpiecznej obsługi
komputera, nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamykać systemu.
IV.
Oceny półroczne i roczne:
1. Ocenę
okresową(roczną) nauczyciel wystawia
najpóźniej na dzień przed terminem klasyfikacji okresowej (rocznej).
2. O
zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz
wychowawcę na miesiąc przed klasyfikacją.
3. Oceny
z ćwiczeń wykonywanych na lekcji i
odpowiedzi mają decydujący wpływ na ocenę okresową (roczną), a oceny z prac
dodatkowych i innych form aktywności ucznia wpływają na podwyższenie oceny.
4. Ocenę
roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w ciągu całego roku.
5. Wszystkie
sprawy sporne, nie ujęte w PSO będą rozstrzygane zgodnie z WSO oraz
rozporządzeniem MEN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz